„Tak dla CPK”

Giżycko mówi: „Tak dla CPK”

Projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli lotniska w centralnej Polsce wraz z całym systemem nowych linii kolejowych ma wsparcie władz Giżycka! Stowarzyszenie „Tak dla CPK” właśnie w naszym mieście planuje oficjalnie zainaugurować akcję zbierania podpisów pod projektem ustawy, która zobliguje rząd RP do realizacji tego przedsięwzięcia.

 

– W ramach projektu CPK planowana jest budowa nowej linii kolejowej, która jest bardzo potrzebna naszemu miastu – mówi burmistrz Giżycka Ewa Ostrowska. – Dzięki linii prowadzącej z Warszawy przez Ostrołękę, Łomżę, Kolno i Pisz więcej osób będzie mogło wygodnie udać się na Mazury. To zatem szansa rozwojowa dla Giżycka – dodaje.

– Z radością przyjęliśmy informację o tym, że Stowarzyszenie „Tak dla CPK” planuje zebrać 100 tysięcy podpisów pod projektem ustawy, dzięki której Centralny Port Komunikacyjny będzie musiał powstać. Nie chcemy, aby Giżycko zatrzymywało się w rozwoju. Dlatego wspieramy inicjatywę ustawodawczą – powiedział zastępca burmistrza Giżycka Kamil Wojciechowski.

Projekt budowy CPK popiera też Rada Miejska w Giżycku, która na sesji 20 czerwca 2024 r. przyjęła oficjalne stanowisko w tej sprawie.

 

Centralny Port Komunikacyjny dla RP: lotnisko i linie kolejowe

Projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada, że w centralnej Polsce – między Warszawą a Łodzią – powstanie nowe lotnisko. Będzie to tzw. lotnisko „hubowe”, czyli węzłowe, przesiadkowe. Obecnie zarówno Polska, jak i cała Europa Środkowa jest pozbawiona takiego węzła lotniczego, a funkcjonują one z powodzeniem w Niemczech, Holandii czy Hiszpanii. Budowę podobnej infrastruktury planują także inne kraje (Portugalia, Austria).

Polska jest piątym najludniejszym krajem Unii Europejskiej i szóstym krajem UE pod względem powierzchni. Tymczasem największy polski port lotniczy – Lotnisko Chopina w Warszawie – nie mieści się nawet w pierwszej 20 europejskich lotnisk. Polska nie wykorzystuje zatem w pełni swojego potencjału stwarzanego przez nasze położenie na mapie oraz wielkość rynku. Polski budżet, a przez to polscy obywatele tracą z tego powodu każdego roku miliardy złotych. Ten stan należy zmienić.

CPK, to także sieć nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości. Każdy, kto spojrzy na mapę linii kolejowych w Polsce dostrzega, że wpływ na jej kształt miała polska trudna historia: można powiedzieć, że „widać granice rozbiorów”. Tracą na tym miliony mieszkańców Polski, którzy nie mają dostępu do transportu kolejowego. Jednym z najbardziej wykluczonych komunikacyjnie regionów jest woj. warmińsko-mazurskie. Jednocześnie jest przecież jednym z obszarów o największych atrakcyjności turystycznej w kraju i to wykluczenie obniża jego naturalny potencjał rozwojowy. Warunkiem rozwoju turystyki jest przecież prawidłowe skomunikowanie.  Dlatego zaplanowana została budowa linii kolejowej Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko, która przełamie te historyczne zaniedbania i pozwoli na szybsze i łatwiejsze przemieszczanie się z Mazur i na Mazury.

 

Stowarzyszenie „Tak dla CPK”

Prezesem stowarzyszenia jest Maciej Wilk, obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines, a w przeszłości m.in. członek zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT. Jest popularyzatorem idei rozbudowy infrastruktury lotniczej w Polsce.

 

Obywatelski projekt ustawy i zbiórka podpisów

Do tej pory realizacja projektu CPK opierała się o dokumenty rządowe. Stowarzyszenie „Tak dla CPK” chce podnieść te zobowiązania do rangi ustawy – tak, aby rząd miał obowiązek jego realizacji i nie mógł dowolnie zmieniać zakresu inwestycji, np. poprzez wykreślanie ważnych elementów, takich jak linia kolejowa szybkich prędkości między Warszawą a Łodzią czy linia Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko.

Dlatego powstał obywatelski projekt ustawy „o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego”. Zakłada on, że proces inwestycyjny nie będzie mógł zostać zatrzymany, a do 2030 r. powstanie jego najważniejsza część, tzn. lotnisko. W kolejnych latach będą mogły być oddawane do użytku linie kolejowe.

 

Władze Giżycka przychylnie patrzą na ten projekt, dlatego zdecydowały się pomóc Stowarzyszeniu „Tak dla CPK” w zbiórce podpisów. To właśnie w naszym mieście, na początku wakacji planowana jest oficjalna inauguracja akcji zbierania podpisów. Łącznie projekt musi uzyskać poparcie co najmniej 100 tysięcy polskich obywateli. Akcja rozpocznie się 28 czerwca 2024 r. O szczegółach będziemy informować.

Każdy może także indywidualnie włączyć się w akcję zbierania podpisów. Wszelkie informacje dostępne są na stronie: https://takdlacpk.org/zbieranie-podpisow

 

tekst Beata Górczyńska UM Giżycko